Overzicht

Tips & Tricks

Goed rijden in een groep? Zo doe je dat veilig en ontspannen

Zeg nou zelf: samen met je motormaten een lange toertocht rijden is toch het allermooiste wat er is? Wij helpen je graag op weg met deze handige tips voor ontspannen en veilig rijden in een groep.

Kies voor kleine groepen

Als je voor het eerst in een groep rijdt, komt er veel op je af. Links, rechts, voor en achter: overal om je heen bewegen motorfietsen, vaak dichterbij dan je gewend bent. Dat geldt niet alleen voor beginners; ook voor meer ervaren rijders vraagt rijden in een groep altijd extra oplettendheid. Rijd daarom liefst in kleine groepen van maximaal zo’n 5 tot 6 personen. Zo blijft het voor iedereen leuk.

Denk vooruit

Ver vooruit denken is van levensbelang, bij rijden in groepen nog meer dan solo. Waar zitten de risico’s, in het verkeer en op de weg? Als jij ze tijdig ziet, herkent en ernaar handelt, is de helft al gewonnen. Dat geldt uiteraard ook voor het ‘lezen’ van een bocht en de juiste positie kiezen op de weg. Zodat iedereen in de groep gecontroleerd en voorspelbaar kan rijden.

Baksteenformatie? Liever niet

Bij rijden in groepen valt vaak de term ‘baksteensgewijs’: rijden in versprongen verband, links en recht schuin achter elkaar in dezelfde rijbaan. Dat lijkt handig: je rijdt dan als groep redelijk compact, terwijl elke rijder redelijk wat ruimte voor zich heeft om te kijken en te remmen. Toch heeft baksteensgewijs rijden vooral nadelen: het dwingt de deelnemers naar de randen links en rechts van je rijbaan. Minder veilig dus. Ook bij rijden in groepen is de veiligste basispositie voor elk van de leden het midden van de veilige ruimte. Gewoon achter elkaar dus, met voldoende tussenafstand.

Houd afstand, ook in een groep

Wat is genoeg afstand? Wil je ontspannen rijden, hanteer dan ook in groepen de bekende tweesecondenregel: twee volle seconden afstand van je voorligger, ongeacht je rijsnelheid. Die meet je simpel door te tellen: één-en-twintig, twee-en-twintig… En let op: deze vuistregel geldt onder normale, droge omstandigheden bij goede grip. Bij slecht weer, mist, regen of mogelijke gladheid neem je uiteraard nog wat extra marge.

Word geen achterblijver

Rijden jullie met een mix van ervaren groepsrijders en nieuwkomers? Dan is ook de positie van elke rijder in de groep belangrijk.

Minder ervaren rijders kunnen maar beter vooraan in de groep rijden. Zo’n nieuwkomer kan dan mede zelf een tempo kiezen dat voor de rijders erachter goed te volgen is. Nadeel kan zijn dat het ‘groentje’ zich door de volgers opgejaagd voelt en boven zijn/haar kunnen gaat rijden. En als het tempo voorin te laag is, is dat soms (te) hinderlijk voor de snelle volgers. Start een rookie achteraan, dan is de kans groot dat hij/zij vaak gaten moet dichtrijden om bij de groep te blijven.

Voor beide opties is wat te zeggen. Oplossing: overleg vooraf over de voors en tegens en maak heldere afspraken. Dan is het voor iedereen helder, veilig en vooral: prettig!

Lees de bocht

Hoe overzichtelijk is die volgende bocht? Is het een mooie doordraaier, loopt-ie wijd uit of gaat-ie knijpen? Elke motorrijder heeft wel eens een bocht verkeerd ingeschat, met een spannend momentje tot gevolg. Dat wil je liever niet, zeker niet in een groep. Kies dus ruim voor de bocht positie voor jouw optimale lijn en kijk ‘door de bocht heen’. Geloof ons, dat scheelt hartkloppingen…

Maak een taakverdeling

Wie weet de weg? Het mooist is als elk lid van jullie groep zelf navigatie bij zich heeft, via gps of met zo’n mooie retro ‘routerol’. Lukt dat niet, laat dan een ervaren rijder met gps voorop gaan met een ervaren man/vrouw erachter en daarna de nieuwkomer(s) en/of rijders zonder navi, gevolgd door ervaren rijders achteraan. De nummer twee kan dan indien nodig bij onduidelijke punten in de route even wachten, de rest van de groep de weg wijzen, en vervolgens weer terugrijden naar zijn positie voorin de groep.

Verbeter je rijkunsten!

Wil jij meer leren over het rijden in groepen, in theorie én praktijk? Volg dan een voortgezette rijopleiding zoals de VRO Groep & Bochten van de KNMV. In twee dagdelen leer je de fijne kneepjes van het rijden in een groep en het optimaal nemen van bochten. Bekijk het cursusaanbod op de website van de KNMV.  Fijne bijkomstigheid: KNMV Verzekeringen beloont het volgen van een VRO met 10% korting op je motorpremie. Met onze motorverzekering heb je tevens een gratis casco-dekking tijdens de VRO, en geen terugval bij eventuele schade opgelopen tijdens een VRO.

Deel deze pagina via: