Overzicht

Tips & Tricks

Houd rekening met extra zomerdrukte bij de alarmcentrales

Eindelijk is het zover. Na twee zomers met beperkte vakantiemogelijkheden kunnen veel mensen niet wachten om weer op reis te gaan. Het vooruitzicht van een vakantie in binnen- of buitenland is natuurlijk heerlijk. Helaas bestaat altijd de kans dat er tijdens de reis iets misgaat, maar met de juiste voorzorgsmaatregelen kunt u veel ellende voorkomen.

Meer vraag, minder mensen
Omdat er nu meer mensen met vakantie gaan dan voorheen, is het logisch dat er ook meer vraag naar pechhulp zal zijn. Helaas hebben ook de alarmcentrales met personeelstekorten te maken. Daardoor kunnen ze vooral in het hoogseizoen die grotere vraag niet zomaar aan. Daarnaast zijn ook bepaalde middelen, zoals vervangend vervoer, niet onbeperkt beschikbaar. Houd er daarom rekening mee dat u wellicht met de trein verder (of terug) moet reizen of zelf een auto moet huren.

Tips van de alarmcentrale
Een goede voorbereiding is dit jaar dus extra belangrijk. De alarmcentrale heeft een aantal zeer nuttige opmerkingen en praktische tips, die we graag met u delen:

Pech langs de snelweg
Hopelijk overkomt het u niet, maar als u pech krijgt op een snelweg moet u in verschillende landen direct contact opnemen met de lokale wegbeheerder. Onder andere in de favoriete vakantielanden Frankrijk, Spanje en Italië doet u dat via een ‘praatpaal’ langs de weg. Neem pas contact op met de alarmcentrale nadat u bent weggesleept. 

Verplicht op de motor
In veel landen is het verplicht om een bepaalde uitrusting met je mee te brengen op de motor, voor als u pech krijgt onderweg. Zo is bijvoorbeeld een veiligheidsvest gemeengoed onder motorrijders. In het buitenland gelden ook andere regels dan in Nederland. In dit artikel vindt u voor de meest populaire vakantielanden welke veiligheidsregels hier gelden.

Contact met de alarmcentrales
Het is handig om de polisnummers van uw ziektekosten- en reisverzekering snel bij de hand te hebben, zet die dus bijvoorbeeld als notitie in uw telefoon. Deze nummers heeft u namelijk nodig als u met de alarmcentrale belt. Het telefoonnummer van de alarmcentrale vindt u op uw groene kaart. Noteer bij een medische situatie de naam van uw behandelende arts en het ziekenhuis waar u ligt, als dat mogelijk is. Geef die gegevens door als u contact heeft met de hulpverlener. Het is belangrijk dat u altijd een medisch rapport opvraagt van uw bezoek aan de arts, die heeft u nodig voor de afhandeling bij uw verzekeraar. En houd de alarmcentrale op de hoogte van de (belangrijke) medische ontwikkelingen. 

Creditcard noodzakelijk
Als u pech of schade krijgt aan uw auto en niet meer verder kunt rijden, kan het zijn dat de alarmcentrale een huurauto voor u regelt. Bij het ophalen van de auto heeft u een geldige creditcard nodig om de borg te betalen; anders krijgt u hem niet mee. Heeft u geen creditcard? Vraag die dan ruim voor vertrek aan.  

Schaarste vervangend vervoer
Door de wereldwijde grondstoftekorten zijn er ook minder auto’s beschikbaar. Houd er rekening mee dat er hierdoor (vooral op drukke momenten) misschien niet direct een vervangende auto voor u beschikbaar is. Of niet uit de categorie waar u eigenlijk recht op heeft.  

Garages in het buitenland
De kans is groot dat garages in diverse landen deze zomer geen tijd hebben of maken om een diagnose te stellen of uw voertuig te repareren. Het is te druk en de eigen lokale klant krijgt vaak voorrang. We willen u hierop attenderen, zodat u dit vooraf weet. Helaas kan ook de alarmcentrale dit niet oplossen. 

Wie vergoedt de kosten?
Als u medische kosten maakt in het buitenland, kunt u twee partijen aanspreken. Uw zorgverzekeraar, via de basisverzekering en aanvullende verzekering met buitenlanddekking. Of uw reisverzekeraar, als u een reisverzekering met dekking voor geneeskundige kosten heeft. Alle niet-medische kosten kunt u alleen bij uw reisverzekeraar declareren. 

Vergoeding bijzondere kosten
Het is verstandig om een reisverzekering met dekking voor geneeskundige kosten af te sluiten. De basis ziektekostenverzekering vergoedt alleen spoedeisende behandelingen in het buitenland, voor zover die in het land zelf ook vergoed worden. En als u bijvoorbeeld gebruik moet maken van een privékliniek of helikoptervlucht, is het maar de vraag wat u vergoed krijgt. Datzelfde geldt wanneer u terug naar Nederland gerepatrieerd moet worden. Zelfs de aanvullende dekkingen in de zorgverzekering vergoeden dit niet altijd. Met de geneeskundige dekking van de reisverzekering bent u in ieder geval goed verzekerd.  

Verklaring voor medicijngebruik
Gebruikt u bijvoorbeeld zware pijnstillers, slaap- of kalmeringsmiddelen? Vraag uw arts dan om een officiële verklaring; dat kan in het buitenland veel gedoe schelen. Op de website van het CAK kunt u per land controleren welke verklaring u nodig heeft. 

European Health Insurance card en walk in clinic
In de EU, en dan vooral West-Europa, is de medische zorg van goede kwaliteit. U kunt een lokale huisarts bezoeken of naar een openbaar ziekenhuis gaan. Gaat u naar een staatsziekenhuis dan worden de kosten gedekt via de European Health Insurance card (EHIC) van uw zorgverzekering. Deze staat meestal op de achterkant van uw zorgpas. De vergoeding voor privéziekenhuizen hangt af van uw verzekeringsvoorwaarden. Ook in de Verenigde Staten (VS), Canada en Australië is de zorg goed. In de VS kunt u voor lichtere klachten ook naar een zogeheten walk in clinic gaan. 

SmartMelden.nl (medisch)
Niet-spoedeisende medische meldingen of updates over uw dossier kunt u zelf digitaal doorgeven, via www.smartmelden.nl. Als het nodig is, nemen de hulpverleners van de alarmcentrale contact met u op zodra uw verzoek is verwerkt. 

Nederland wereldwijd
Check voor uw vertrek www.nederlandwereldwijd.nl. Op die website staat per land duidelijk aangegeven waar u rekening mee moet houden. Altijd handig! 

Deel deze pagina via: