Blog
Je eigen motor (ver)bouwen? Met deze tips is succes verzekerd!
Wil jij je motor verbouwen tot een unieke Custom? Een glimmende Chopper, dikke Special of strakke Café Racer? Da's een mooie klus voor bikers met twee rechterhanden. Check vooraf wel wat dat betekent voor je kentekenbewijs en je verzekering! Wij helpen je graag op weg.

Een ander frame dan standaard monteren gaat niet zomaar. Wanneer de RDW dit aanmerkt als een ‘nieuw samengestelde motorfiets’ moet jouw zelfbouwer voor toelating worden getest op het RDW-testcentrum in Lelystad. Dat kost een paar centen – reken op enkele honderden euro’s. Via ttv@rdw.nl kun je - bij benadering - opvragen hoeveel.
Motorblok
Een motorblok met meer power? Prima, maar na het opvoeren van een bestaand blok moet je je motorfiets laten testen op de RDW-testbaan in Lelystad. Die verplichting geldt overigens niet als je gebruik maakt van een fabrieksopvoerkit met bijbehorende verklaring. Let op: zorg bij montage van een ander blok altijd voor een bewijs van herkomst voor de RDW.
Remmen
Aanpassingen aan je remsysteem, zoals rvs remleidingen of een rem-/schakelset, monteer je natuurlijk goed en veilig. Als je de permanente eisen van de Regeling voertuigen (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) opvolgt, zit je altijd safe. Een RDW-herkeuring is nodig zodra je veranderingen aanbrengt in de bedieningsplaats, -manier of - kracht van het remsysteem.
Velgen en banden
Een zelfbouwer met extra brede banden oogt ‘lekker dik’, maar je motor gaat er meestal niet beter van sturen. Fabrieksmaten op typegoedkeuring zijn er niet voor niks. Ook de juiste verhouding tussen band- en velgmaat is belangrijk: te veel vervorming tijdens het rijden maakt je motor instabiel.
Verlichting
Er is veel moois te koop op verlichtingsgebied, maar het moet wel voldoen aan de permanente eisen van de Regeling voertuigen. Op de website van de RDW vind je alle informatie, inclusief de regels waaraan de basisverlichting op een motorfiets moet voldoen.
Stuur, spiegels, kenteken
Elke zelfbouwer zijn eigen stuur. Van sportieve clip-ons op je Café Racer tot een stoer recht stuur op je chopper. Of toch maar die hoge ‘apehanger’? Check eerst de permanente eisen van de Regeling voertuigen om een kostbare misser en extra werk te voorkomen. Wel of geen spiegels verplicht? En hoe zit het met een kleine gele kentekenplaat, of een blauwe met witte cijfers en letters? Vooraf lezen scheelt straks wellicht een bekeuring.
Uitlaat
Een stoere bike vraagt om een volle sound. Er zijn fraaie vervangingsdempers op de markt die aan de wettelijke eisen voldoen, maar ook herriepijpen waarmee je geen vrienden maakt. Houd het leuk en binnen de gestelde decibels. Scheelt je sowieso een flinke boete: EUR 280,- tot 4dB(A) overschrijding, daarboven EUR 420,-.
Laat hem taxeren!
Al die uren zwoegen en fraaie nieuwe onderdelen zijn geld waard. Verzeker je pronkstuk daarom goed bij KNMV Verzekeringen. WA verzekeren kun je direct regelen. Voor WA Casco of WA Uitgebreid Casco (‘Allrisk’) heb je een reële taxatiewaarde nodig. Dan krijg je bij verlies of diefstal niet slechts de dagwaarde terug, maar de werkelijke (taxatie)waarde. Die taxatiewaarde kun je krijgen van een in motorfietsen gespecialiseerde taxateur.
Eendagskenteken & verzekering
Je zelfbouwer is klaar voor de RDW-keuring, maar je hebt geen aanhanger of busje? Met een eendagskentekenbewijs (aanvragen bij de RDW) rijd je je motor zelf naar een RDW-keuringsstation. Let op: het kenteken is alleen geldig voor de heen- en terugreis en je moet je motor voor die dag wel verzekeren. Als je kiest om je motor bij KNMV Verzekeringen te (of je bent al bij ons verzekerd), dan verzekeren we die keuringsdag graag voor je.
De RDW weet raad
Kom je er zelf niet helemaal uit bij het aanpassen van je motor of het ontwerp van je Custom Bike? De RDW-website biedt veel handige informatie. Via de zoektermen Individuele goedkeuringen, Wijzigingen aan een motor, RDW Keuringsstations en RDW Testcentrum kom je een heel eind. Toch nog vragen? De technische helpdesk (0900-0739 / EUR 0,10/min) helpt je graag op weg.
Handen af van hete onderdelen!
Is de prijs voor dat glimmende motorblok, die bijna nieuwe versnellingsbak of dat strakke frame bijna te mooi om waar te zijn? Vertrouw dan op je gezond verstand en brand er je vingers niet aan! Helaas worden op internet veel gestolen onderdelen aangeboden. De justitiële sancties zijn niet mis: een gevangenisstraf van 1 (vermoeden/schuldheling) tot 6 jaar (bewust/opzetheling.