Overzicht

Blog

Laurens Gerrets: rijinstructeur én scheidsrechter in de eredivisie

Veel vrije tijd is geen luxe die Laurens Gerrets zichzelf gunt. Want, zit hij niet op de motor of in de auto om zijn leerlingen op weg te helpen naar hun rijbewijs, dan staat hij op de middenstip van de grootste Nederlandse voetbalclubs als scheidsrechter.

Een mening formuleren bij het spelverloop of iemands rijkunsten: Laurens Gerrets draait er zijn hand niet voor om. Of hij een diepe passie voelt om mensen te beoordelen? Nee, antwoordt hij, terwijl hij vertelt over hoe hij in het voetbal terechtkwam. Het voetbal was er namelijk al veel eerder dan de rijinstructie. De drieëndertigjarige uit Boskoop begon zijn carrière als scheidsrechter op de voetbalvelden van VV Capelle in Capelle aan den IJssel. Daar rolde hij eindelijk bij toeval in omdat zijn zaalvoetbalvrienden hem vroegen om bij hun wedstrijden op het gras als arbiter op te treden. Ik vond voetbal buiten de zaal eigenlijk niet zo bijzonder om zelf te doen, maar als scheidsrechter vond ik het wel erg leuk om bij wedstrijden aanwezig te zijn.

Inmiddels werkt Laurens voor de KNVB in de hogere regionen van het betaald voetbal. In de Eerste Divisie (Keuken Kampioen Divisie) staat hij regelmatig als hoofdscheidsrechter op de Nederlandse velden, in de Eredivisie neemt hij meestal de rol als VAR op zich waarbij hij vanuit het VAR-centrum in Zeist de scheidsrechter van dienst bijstaat door videobeelden (terug) te kijken. Al was het even helemaal niet zo zeker dat Gerrets verder zou mogen groeien binnen de KNVB. Ik kreeg een paar jaar geleden te horen dat ik mijn top bereikt had, waarna ik eigenlijk zou moeten gaan uitstromen. Ik werkte toen nog in de olie-industrie naast dat ik scheidsrechter was en ben toen gaan kijken naar wat ik nog meer wilde naast dat scheidsrechtersvak. Ik wou dolgraag iets doen waar ik blij van werd en wat aansloot bij mijn hobby. Toen kwam ik uit bij motorinstructie. Ik reed al jaren met veel plezier motor en wilde het enthousiasme dat ik daarvoor had in de praktijk meegeven aan nieuwe motorrijders.

Dynamische combinatie

Hij haalde zijn papieren, startte een rijschool en gaf zo in de weekenden en avonden wat lessen als hij tijd had: Het gaat niet om het aantal leerlingen, maar om de kwaliteit die ik lever, dat staat bij mij hoog in het vaandel. Gek genoeg begon ik in diezelfde tijd toch ook weer beter te presteren als scheidsrechter. Misschien hielp het dat voor mijn gevoel de druk eraf was en ik toch niet meer verder door kon bij de KNVB. Alles ging relaxter. Dat werd opgemerkt, waarna ik toch nog een vaste aanstelling aangeboden kreeg en verder door kon stromen. Op een gegeven moment liepen de rijinstructie en het voetbal zo onwijs goed, dat het mij eigenlijk te druk werd met alles wat ik deed.

Laurens maakte de keuze om zijn baan in de olie-industrie achter zich te laten en zich verder te richten op de rijschool naast het scheidsrechter zijn. Heel dynamisch, noemt hij dat zelf. Een understatement, want Laurens is ook nog mede-eigenaar van een autorijschool én docent en circuittrainer bij de voortgezette rijopleidingen (VRO's) van de KNMV.

Gelukkig voor motorrijdend Nederland houdt hij al die ballen tegelijk in de lucht, want: Als ik nu zou moeten kiezen tussen scheidsrechter en rijschoolhouder, kies ik onbetwist voor het scheidsrechtersvak. Waarom? Omdat ik me er heel erg van bewust ben dat ik slechts een beperkte tijd heb waarin ik op de top van mijn kunnen kan zijn als scheidsrechter. Het is misschien wat oneerbiedig, maar rijschoolhouder zijn kan ik daarna altijd nog. Andersom niet!

Rijtips

Als VRO-docent bij de KNMV geeft Laurens rijtrainingen op het hoogste niveau. In onze videoserie met rijtips geeft hij je handige tips en tricks die je onderweg meteen toe kunt passen. Check nu de eerste aflevering: Is nat ook glad?

Wil je meer horen over Laurens en hoe hij twee veeleisende banen combineert? Motorrijders.nl maakte een podcast met hem. Beluister 'm op Spotify of bekijk de videoversie hier!

Deel deze pagina via: