Overzicht

Tips & Tricks

Meer motorrijlessen: een goed plan

Als je brommer hebt gereden voor je je motorrijbewijs gaat halen, heb je ervaring met het rijgedrag van een gemotoriseerd voertuig. Dat is een voordeel tijdens je motorrijles. Want als je nog nooit op iets zwaarder dan een fiets hebt gezeten, is een motor op allerlei fronten wennen.

Door Motormuis

Het gewicht moet in balans blijven, je draagt een zware helm op je hoofd, en grote handschoenen zonder directe reactie in je vingers op wat je doet, je moet letten op het verkeer rondom je. En dan moet je ook met je handen en voeten tegelijkertijd handelingen verrichten, alsof je op een drumstel speelt.

Ja, in het begin vond ik het ook lastig. Je wilt graag dat je controle hebt over je motor, maar in de eerste lessen was het echt andersom: de motor had controle over mij. ‘Kijk voor je, kijk in je spiegels, niet te hard remmen met je voet, schakel op tijd, kijk om je heen, schakel eerder terug…’ De opmerkingen van de rijinstructeur bleven maar komen, terwijl ik vooral dacht: wat is die motor zwaar! En inderdaad, groentje als ik was, liet ik hem vanuit stilstand tot twee keer toe vallen. Ik was er zo eentje, ja.

Maar het ergste moest nog komen: bij les vier moesten we achtjes rijden, op een weg waar eigenlijk niet genoeg ruimte was om dat goed te doen. Aan het eind van de lus stak een stoeprand vrij ver omhoog. Drie keer raden wat er gebeurde: ik gaf midden in die lus per ongeluk gas, schoot de stoeprand op, schrok en in plaats van dat ik remde gaf ik van schrik opnieuw gas en knalde tegen laag hekje van 25cm dat 2 meter verderop stond. De motor kwam in één klap tot stilstand en ik vloog ‘head first’ over het hekje op de grond.

Mijn rijinstructeur bleef er heel rustig onder, terwijl de motor flinke schade had. Ik stond te trillen op mijn benen en hij nam me mee terug naar de rijschool, achter op zijn motor. Daarbij reed hij expres flink door, wat me gek genoeg geruststelde: met ervaring, rust en zelfverzekerdheid kon het wél.

Toch duurde het een paar weken voor ik weer op durfde te stappen. Dat was toen wel uit volle overtuiging. Natuurlijk maakte ik nog steeds foutjes, maar ik leerde dat hoe meer ik reed, hoe meer grip ik kreeg op het rijden. Ik kreeg eindelijk controle over de motor. Het werd minder druk in mijn hoofd en ik begon routine te ontwikkelen. Schakelen ging steeds meer automatisch, gematigd remmen met mijn rechtervoet kon ineens op intuïtie en ervaring, ik kon al het verkeer om me heen scannen en zag voor mijn gevoel álles. Toen ik uiteindelijk voldoende kennis, kunde en ervaring had om te mogen afrijden, nam ik nog wat extra lessen: hoe meer routine, hoe meer die automatische reacties in mijn systeem kwamen en hoe veiliger motorrijden werd.

Ik heb daar tot op de dag van vandaag geen spijt van. Ik ben 100.000 kilometer verder en heb ik nog geen énkele verkeersboete gehad. Juist omdat je op de motor op alles voorbereid bent en ervan uitgaat dat er uit elk straatje ineens een ambulance kan schieten, zie je meer en voel je verkeerssituaties beter aan. Dát leer je bij motorrijles. Ik kan beginnende motorrijders dan ook alleen maar adviseren om niet te snel examen te wíllen doen, ook al kost het misschien wat extra. Better safe than sorry. En het rijden wordt er alleen maar leuker van!

Meer lezen van Motormuis?

Je vindt alle blogs op motorrijders.nl. Met de blogs van Motormuis neemt motorrijders.nl de lezer mee in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.

Deel deze pagina via: