Overzicht

Tips & Tricks

Meest voorkomende schadeclaims, deel 1: de valpartij

Motorrijden is heerlijk. Maar jaarlijks krijgen duizenden motorrijders te maken met schade aan hun motorfiets. Een valpartij, diefstal of net geraakt worden door een automobilist bij het verkeerslicht. In deze nieuwe serie zetten wij de meest voorkomende schadeclaims op een rij en, belangrijker nog, we geven je tips om het risico erop te verminderen. We beginnen met een inkopper.

Schade door valpartijen

Het is één van de van de meeste geclaimde schades die wij als verzekeraar binnenkrijgen van motorrijders. Als je casco verzekerd bent, wordt de materiële schade vergoed en is het vooral een deuk in je ego. Met alleen een WA-verzekering kan het een flinke financiële aderlating zijn. En hoe breng je het er lichamelijk af? Met deze tips kun je de kans op een valpartij drastisch verkleinen.

Eerste kilometers van het jaar

De meeste valpartijen gebeuren in het voorjaar. Met het eerste lentezonnetje komt de motor na maanden weer uit de garage. Vol goede moed gaan we verder waar we in het najaar gebleven zijn, met lekker toeren. De meeste van ons stappen na die paar maanden weer met hetzelfde gevoel op als waarmee ze gestopt zijn. Maar let op: Begin niet te overmoedig, een onhandigheidje is zo gebeurd.

Verrast door de omstandigheden

Veel voorkomende oorzaken van een val hebben te maken met de weersomstandigheden, zoals een natte weg, bladeren op de straat of een laagstaand zonnetje. Maak altijd vooraf een bewuste keuze of je met de motor op pad gaat of toch veiliger met de auto of de trein. Wees voordat je op de motor stapt altijd voorbereid op de omstandigheden en laat je niet verrassen.

Te hard door de bocht

Iets te overmoedig, misschien opgejut door je vrienden, stuur je een bocht in. Te hard, veel te hard. Vooral op vakantie, als je de wegen niet kent, wil dit wel eens gebeuren. Vaak gaat het goed, maar zo af en toe ook wel eens mis. Een onschuldige schuiver of misschien erger. Ken je een gebied niet? Laat je niet verrassen door een bocht en pas je snelheid op tijd aan.

Concentratie

Als je niet geconcentreerd rijdt, is een klein foutje snel gemaakt. En precies die ene keer dat het misgaat, die wil je voorkomen. Rij daarom altijd geconcentreerd en wees bewust van je positie en je snelheid in de omstandigheid waar je je op dat moment begeeft. Weet wat er op de weg speelt, focus op de bochten en overschat je eigen kunnen niet.

In training

Er is meer dat je kunt doen om een val te voorkomen. De KNMV biedt verschillende trainingen om jou een nog betere en vooral slimmere en tactische motorrijder te maken. Leer potentiële gevaren in het verkeer herkennen tijdens de training Risico Herkennen. Ontdek hoe je de beste bocht rijdt tijdens de training VRO Bochten op het circuit.

Heb je een training bij de KNMV gevolgd, dan is de kans op een ongeluk fors kleiner. En draag sowieso altijd goede motorkleding, ook wanneer het boven de 25 graden is!

Deel deze pagina via: