Blog
Zelf sleutelen - Motorolie verversen
Een makkelijk werkje, maar waarschijnlijk breng jij jouw motor ook hiervoor naar de dealer. Wat eigenlijk niet nodig is! Met onderstaand stappenplan kun je dit ook gewoon zelf. Je motor onderhouden wordt een makkie op deze manier.

Eerst wat theorie
Olie verversen is één ding, maar vervang gelijk ook even je oliefilter. En zorg dat je ook een nieuwe koperen ring hebt voor de olieplug onder het blok.
Benodigdheden:
- Gereedschap zoals steeksleutels, schroevendraaiers en een doppenset
- Een opvangbak/lage emmer (iets om de olie mee op te vangen)
- X-aantal liter motorolie
- Oliefilter
- Koperen ring voor olieplug
Een opvangbak of emmer haal je bij de lokale autohandel of bouwmarkt. Je kunt de emmer eventueel afsnijden zodat deze onder de motor past. Houdt er wel rekening mee dat de oude olie moet worden afgevoerd naar een afvalinzamelingsplek bij jou in de buurt.
Werkplaatshandboek
Het is aan te raden om een werkplaatshandboek aan te schaffen. Hierin staat stap voor stap genoteerd hoe je elk onderhoud aan de motor kan plegen, met veel aanvullende informatie.
Geen werkplaatshandboek bij de hand? Het internet staat er vol mee. Zoek naar het werkplaatshandboek specifiek voor jouw motor. Hierin staat welk type en hoeveel liter olie je nodig hebt. Gewoon online bestellen of kopen bij een motorwinkel. Bestel dan meteen ook een oliefilter en nieuwe koperen ring voor de aftapplug. Dan heb je alles in één keer.
Wil je enkel weten hoeveel en welke olie jouw motor nodig heeft? Castrol heeft dan een handige zoekfunctie om te bekijken hoeveel liter olie en welk type je precies nodig hebt. Opmerking hierbij is, dat het niet persé nodig is om Castrol als merk te nemen, zolang je maar dezelfde dikte aanhoudt. (bijv. 05W40 of 10W50)
Nu naar de praktijk: je handen vies maken
Rij een rondje met de motor, 5 km is voldoende om de olie op te warmen zodat deze makkelijker uit het blok loopt. Zet na thuiskomst de motor op de middenbok of paddockstand zodat hij netjes rechtop staat. Dit maakt het sleutelen en leeg laten lopen van het blok een stuk makkelijker. Zorg nu dat je bij de olieaftapplug kan. Dit verschilt heel erg per motor. Bij een naked kun je direct bij de plug. Heb je een sportmotor dan moet eerst het kuipwerk worden verwijderd.
De aftapplug
Let op: de motor is nog warm, dus de olie ook! Zorg dat je poetsdoeken in de buurt hebt, want je handen houd je niet schoon. Draai met een goede steeksleutel of ratel de olieaftapplug los. Met de hand kun je hem dan verder losdraaien. Nu het lastige deel. Houd je de plug vast of valt hij direct in de emmer waar ook alle olie in gaat? Heb je een speciale olieopvangbak? Dan zit er een filter in die de plug opvangt, maar de olie doorlaat. Gebruik je een emmer, dan is het aan te raden om de plug goed vast te houden en de olie in de emmer op te vangen.
Nu is het een kwestie van wachten tot het druppelen stopt. Laat hem goed leeg lopen, pak gerust wat te drinken tijdens het wachten.
Het oliefilter
Om het laatste beetje olie uit het blok te krijgen, gaan we ook het oliefilter vervangen. De locatie verschilt per motor en dit is even uitzoeken. Sommige hebben een externe metalen die je zo met de hand los en vast kan draaien, eventueel met de hulp van een steeksleutel. Anderen hebben hem in het blok zitten en die is te verwijderen door een deksel los te halen van het blok. Laat het blok nog even verder leeglopen zonder het filter.
Is alles er zo ver mogelijk uit?
Het vieze deel zit erop. Maak alles rond het aftappunt schoon, zodat de plug netjes aansluit op het blok. Schuif de nieuwe koperen ring op de aftapplug en zet deze weer vast in het blok. Vergeet dit niet! Je zal niet de eerste zijn die olie weer bijvult en het er aan de onderkant net zo hard weer uit ziet lopen.
Topper, je bent goed bezig! Maak de ruimte rond het oliefilter ook schoon en zet het nieuwe filter vast zoals de oude is losgemaakt/hebt verwijderd. Als je een extern oliefilter hebt, smeer dan even de rubberen ring die aansluit op het blok in met olie en draai dan het oliefilter handvast op het blok. Vast is vast! Heb je een intern filter, smeer dan olie op de rubberen ring van het deksel waarmee je de filter afdicht.
Alleen de olie nog!
Nu is het alleen nog maar een kwestie van de olie weer bijvullen. Bekijk in het werkplaatshandboek hoeveel liter je nodig hebt en giet dit erin. Laat de motor even een minuut stationair draaien, zodat de olie kan circuleren in het blok en het filter weer wordt gevuld. Controleer gelijk even of er nergens olie lekt. Schakel de motor weer uit en laat de olie 10 min zakken in het blok. Check nogmaals het olieniveau en vul zo nodig olie bij tot deze in het kijkglaasje of meetstok tussen de min en max staat.
Et voilà, je hebt onderhoud gedaan aan je motor en de olie kan weer een lange tijd mee! Controleer na een ritje nogmaals even of er nergens oliedruppels hangen and you¿re good to go!