Overzicht

Tips & Tricks

Zelf sleutelen - Remvloeistof vervangen

We leggen je uit hoe je de remvloeistof van jouw motor kunt verversen. Relatief simpel onderhoud, maar je moet je hoofd er wel bij houden! Het is aan te raden om elke 2 jaar of na iedere 20.000 km de remvloeistof van je voor- én je achterrem te vernieuwen. Remvloeistof is hygroscopisch wat betekent dat het water aantrekt. Water zorgt voor vervuiling en corrosie in het remsysteem. Met de kans op slechter werkende remmen.

Benodigdheden:

  • Grote lege pot (van appelmoes, bruine bonen of erwten)
  • Fles Dot 4 of Dot 5 remvloeistof
  • Steeksleutel 10
  • Plastic slang (+/- 30cm, liefst doorzichtig)
  • Emmer met water en sop
  • Poetsdoeken

De theorie

Zoals al aangegeven, remvloeistof trekt water aan en dat willen we niet in de remleidingen hebben. Belangrijke mededeling: Dot 5 trekt een stuk minder vocht aan dan Dot 4, maar kunnen niet worden omgewisseld. Controleer wat jouw motor heeft. Dit is vermeld op de dop van het remvloeistofpotje. Remvloeistof is een pittig goedje wat lak aantast. Hou een emmer met water bij de hand om de ondergrond direct schoon te maken als je morst.

De voorbereidingen

Zorg dat je een glazen pot hebt om de oude remvloeistof in op te vangen. Net als motorolie moet dit worden afgevoerd bij het chemisch afval bij je lokale vuilstortplaats. Het is chemische troep en zo moet het ook worden afgevoerd.

Ook heb je een doorzichtige slang nodig. Deze moet passen op de ontluchtingsnippel van de remklauw. De andere kant van de slang maak je vast in de glazen pot. Om het jezelf makkelijker te maken, kun je voor een tientje ook een remontluchter of nog makkelijker een vacuümsysteem (ongeveer vier tientjes) aanschaffen.

remvloeistof-oud
Ziet je remvloeistof er zo uit, dan is vervangen zeker nodig!

Tijd om te verversen

Let goed op! De vloeistof in het vloeistofpotje op je stuur (en dit geldt ook voor de achterrem) moét altijd gevuld zijn. Er mag géén lucht in het systeem komen. Houdt het potje op je stuur altijd gevuld! Lucht is samendrukbaar en hierdoor krijg je sponzige, niet goed werkende remmen.

Open het rempotje en leg de bovenkant, de plastic binnenkant en rubberen membraan schoon en veilig weg.

De remklauw

Op de remklauw zit een klein ventiel, de ontluchtingsnippel. Duw hier de plastic slang overheen, zodat hij geheel over de nippel zit. Zet deze slang vast in de glazen pot om de oude vloeistof in op te vangen. Een stukje ducktape werkt prima of je boort een gaatje in het deksel waar je de slang doorheen schuift.

Sluit de slang aan en draai de nippel een kwartslag open met steeksleutel 10. Als je nu de remhendel inknijpt, komt er vloeistof uit de nippel en door de slang. Houd er rekening mee dat het vloeistofpeil in het potje op het stuur zakt. Laat je de remhendel los, dan wordt de vloeistof bij de nippel weer naar binnengezogen en stijgt het vloeistofpeil op het stuur ook weer.

Je wilt natuurlijk alleen vloeistof naar buiten bij de remklauw. Hiervoor draai je de nippel dicht voordat je de remhendel loslaat! Heb je de remhendel losgelaten, trek hem nu weer in en draai de nippel weer open.

Nu zie je de vloeistof weer via de nippel en slang naar buiten komen. Herhaal dit proces continu. Remhendel in, nippel open, nippel dicht, remhendel weer los, enzovoort. Houdt altijd rekening met het vloeistofpeil in het potje op het stuur en vul continu bij. Trek de remhendel niet te snel en abrupt in! Er kan remvloeistof uit het reservoir springen en je wilt deze vloeistof niet op je lak hebben! Na een aantal herhalingen, wordt de vloeistof lichter en uiteindelijk komt het schoon uit de remklauw.

remvloeistof-afzuigen
Oude vloeistof zuigen we door de leiding met een vacuümpomp.

Beter gereedschap

Heb je gekozen voor de slang van een tientje, dan is het niet nodig om elke keer de nippel dicht te draaien. Het terugslagventiel zorgt ervoor dat er geen lucht terug de leiding in kan lopen.

Het vacuümsetje van vier tientjes is nog makkelijker. Deze ‘zuigt’ de vloeistof door de leiding zodat inknijpen van de remhendel niet nodig is. Maak een vacuüm met de meegeleverde pomp. Zet de nippel een stukje open en de vloeistof wordt langzaam naar buiten gezogen. Nu is het een kwestie van elke keer een beetje remvloeistof in het stuurreservoir gieten. Draai de nippel weer dicht als de vloeistof helder door de slang loopt. Inclusief schoonmaken van je gereedschap is het in 15 minuten klaar.

Goed gereedschap scheelt de helft. Bezuinig niet op gereedschap. De kosten van de benodigde spullen zijn ongeveer gelijk aan wat je kwijt zou zijn bij een garage.

Ik heb twee remklauwen

Geen probleem! Is het systeem dusdanig aangesloten dat de leiding eerst naar één klauw gaat en daarna naar de tweede, pas de hele handeling toe op deze laatste remklauw. De eerste wordt automatisch meegenomen bij het vernieuwen. Is de leiding afgetakt in het midden en gaat hij achter de koplamp naar beide remklauwen? Doe dan de handeling bij beide remklauwen. De tweede gaat sneller, aangezien al een groot deel van de remvloeistof in de leiding vernieuwd is.

Klaar is Kees

Alles mag weer worden dichtgedraaid en teruggeschroefd. Haal nog even een natte doek over je motor om eventuele remvloeistof te verdunnen. En test je verse remmen tijdens een rit!

Deel deze pagina via: